In balans

Het Van der Helstplein is een mooi en fijn plein om aan te wonen, maar het wordt wel uitgedaagd. Ik denk dat er niet veel hoeft te gebeuren om het plein wat meer in balans te krijgen.

Ik zou de doorgaande weg en de parkeerplaatsen niet graag zien verdwijnen, ook zij dragen bij aan de dynamiek van het plein en ik vind dat autovrij veel te veel een modedingetje. Straks zijn alle auto’s elektrisch, en ze geven toch een veel rustiger straatbeeld dan rijen en rijen fietsen. Bovendien, we wonen in een stad en niet aan een woonerf. Het fietspad en de brede stoep aan de niet-terraskant zitten prima in elkaar en ook zij zorgen voor een prettig komen en gaan in alle vormen die bij een stad horen. Het zorgt er ook voor dat er sociale controle is in de avond/nacht.
Het plein met zijn blauwe ovaal en lampjes is een kunstwerk, ik ben er een voorstander van dit te respecteren als gegeven.

Wat kan dan beter?

Terrassen weer net zo groot als ze waren voor de coronapandemie (zie foto). Geen afscheidingsbakken en rollende schotten voorbij het basisterras. Hoe de uitbaters het terras verder willen inrichten is aan hen.
De kerstverlichting vanaf ergens in november tot en met eind februari. En onafhankelijk van de uitbaters (vorige winter waren ze vroeg uit omdat de horeca dicht moest).
Alleen ondergrondse vuilcontainers en meer plekken voor karton in de omgeving van het plein, zodat niet alles naar het plein moet worden gebracht.
Het kunstwerk krijgt een opknapbeurt, alle lampjes doen het weer. De rozetten om de bomen komen terug.
Deze vier bankjes gaan weg, er komen maximaal twee bankjes zonder rugleuning. Van mij mogen de fietsenrekken nu een paar jaar aan de zuidkant staan en de bankjes naar de andere kant. Er wordt zeer regelmatig gehangen door zuipende groepjes zwervenden overdag, en tot diep in de nacht groepjes jongeren met muziek drank/drugs of lachgas.

Ik denk dat op deze manier we er weer prima tegen aan kunnen de komende jaren.
Handhaving op zuiplappen, op geluidsoverlast in de nacht, op vuil naast de container e.d. zou ook fijn zijn. Veel vaker legen van vuilcontainer lijkt me ook een goed plan
De horecacontainers moeten nadat ze geleegd zijn weer binnengezet worden door de horecauitbaters zodat ze niet weken lang op straat blijven staan.

Geen fietsen en geen bankjes op het plein mag van mij ook, maar waar moeten de fietsen dan naar toe? Dus dat lijkt me niet realistisch.

Horeca heeft misschien ook wel een verantwoordelijkheid voor het maar overal neerzetten van fietsen door hun gasten, je kunt er soms letterlijk niet doorheen, zeker niet met kinderwagen of rolstoel (Iambe-kant).

Als het kunstwerk gesloopt wordt (want dat is het als je de blauwe ovaal weghaalt) dan ben ik voor gravel, met lampjes onder (sommige) bomen en roosters rond de boomwortels.

Tot slot, ik ben blij dat het plein weer leeft na anderhalf jaar stilte. Goed dat er wat gaat gebeuren!
Maar die weg hoeft niet weg, dat fietspad is prima, die auto’s mogen ook blijven. Kijk maar eens in Parijs, zijn ze gek op auto’s.

Rogier

One Reply to “”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *